Sähköinen asiointi lisääntyy entisestään tulevaisuudessa

lähimaksu

Digitalisaation kehittymisen myötä yhä useammat suomalaiset maksavat ostoksensa pankkikortin lähimaksulla. Tulevaisuudessa yhä useammat tulevat luopumaan kokonaan käteisellä maksamisesta ja puhelimen maksusovellukset lisääntyvät.

 

Sähköinen asiointi asettaa haasteita ikääntyneille

Pankit ovat nähneet kuluttajien maksukäyttäytymisen muutokset jo parin vuoden aikana. Viimeisen vuoden aikana muutos on ollut odotettua nopeampaa, mikä selittyy monelta osin koronapandemialla. Uuden muutoksen edessä kuluttajat ovat joutuneet miettimään tapoja hoitaa asioita ilman kontakteja. Pankkikonttorissa asiointia on vähennetty ja sellaisetkin asiakkaat, jotka aikaisemmin hoitivat laskujen maksamisen konttorissa ovat opetelleen verkkomaksamisen. Kaikille muutos ei ole ollut helppo, varsinkaan henkilöille jotka hyvin vähän muutenkaan arjessa käyttävät nettiä.

Vakuutus – ja rahoitusneuvonta FINE:n jaostopäällikkö Tuomas Hiden kertoo tiedotteessaan, että ”erityisesti moni ikääntyvä kaipaa perinteistä henkilökohtaista palvelua. Kun konttoriverkostoa on harvennettu, on vuosikymmenten asiointi pankin lähikonttorissa saattanut vaihtua puheluihin valtakunnalliseen numeroon. Myös jäljelle jääneissä konttoreissa jonot ovat pidentyneet, henkilökohtaisiin tapaamisiin pääsy ja esimerkiksi käteisnostojen teko ovat vaikeutuneet”

Sähköiseen kirjautumiseen tarvitaan henkilökohtaiset verkkopankkitunnukset, joiden käyttö vanhemmalla henkilöllä ei ole niin sujuvaa. Pankkitunnuksia ei saisi luovuttaa toiselle, edes läheiselle ihmiselle, mutta jos luotettavan henkilön asiakkuus on samassa pankissa ikäihmisen kanssa voidaan luottohenkilölle tehdä käyttöoikeussopimus tiliin. Asiasta tulee sopia pankin kanssa.

Jos ongelmia asioiden hoitamisessa tuntuu jatkossakin olevan, voi henkilö laatia edunvalvontavaltakirjan läheiselleen. Kuka tahansa yli 18- vuotias voi kyseinen valtakirjan laatia ja valtuutus vahvistetaan vasta, kun asianomainen itse ei enää kykene omia asioitaan hoitamaan.

 

Lainaa eläkeläiselle verkosta vai pankista?

Eläkeläinen voi saada lainaa hyvin samoin perustein kuin työssäkäyväkin. Lainanhakijalla tulee olla riittävä maksuvara, säännölliset tulot sekä puhtaat luottotiedot. Jos tiedot ovat moitteettomassa kunnossa pankki tai rahoitusyhtiö voi myöntää eläkeläiselle lainaa. Useasti eläkeläisen lainantarve liittyy oman kodin muutosremonttiin, auton tai asunnon vaihtoon.

Lainaa voi hakea muun muassa omasta asiointipankistaan tai verkkohakemuksella netistä. Pankista haettuna etuna on, että jos netin käyttö on vierasta sujuu laina-asiointi paremmin paikan päällä. Toisaalta nykyään lainahakemukset verkossa voivat olla jopa yksinkertaisempia täytettäviä kuin paperilomakkeet.

Jos asioiden hoitaminen verkossa on eläkeläisellä sujuvaa, kuten usein on, samalla kun verkossa täyttää yhden lainahakemuksen voi lainan kilpailuttamispalvelun avulla saada useita lainatarjouksia vertailtavakseen. Kyseisen palvelun käyttäminen säästää niin eläkeläisen aikaa kuin päänvaivaa. Kilpailuttamalla lainan pystyy varmistamaan, että lainan korko on mahdollisimman kilpailukykyinen.

 

Varmalaina auttaa lainan kilpailuttamisessa

Vaikka asioiden hoitaminen verkossa ei olisikaan entuudestaan tuttua, kannattaa rohkeasti kokeilla maksutonta lainojen vertailuun ja kilpailuttamiseen erikoistunutta palveluamme. Lainahakemuksen täyttäminen ei maksa sinulle mitään ja, vaikka et löytäisi sopivaa lainaa et sitoudu hakemuksen täyttämisellä sitoutumaan mihinkään sopimukseen.

Välitämme jättämäsi hakemuksen noin 25 eri pankille ja rahoitusyhtiölle, jotka toimivat Suomessa. Mukana kilpailutuksessa on useita tunnettuja pankkeja sekä ulkomaisia toimijoita. Kaikille yhteistä on, että jokainen noudattaa Suomen asetuksia. Esimerkiksi kuluttajaluottojen nimellinen vuosikorko ei vuoden 2019 lakimuutoksen jälkeen ole saanut nousta kuin korkeintaan 20 prosenttiin ja lainan muut kulut saavat olla maksimissaan 150 euroa vuodessa. Kyseisestä sääntelyä kutsutaan korkokatoksi, mikä rajaa kuluttajaluottojen kulut maltillisiksi.

 

Joustoluotto, kun haluat maksaa ostoksia joustavasti

Toisinaan oma palkka ei vaan riitä kaikkiin menoihin, mitä kuukauden aikana kertyy. Varsinkin erilaiset juhlapyhät haastavat kuluttajien maksukykyä. Rahaa pitäisi joulun alla löytyä oman perheen lapsille, lapsenlapsille, kummilapsille sekä sukulaisille. Jos veronpalautuksia ei ole tänä vuonna edes saanut tai kaikki on mennyt jo syksyn aikana muihin ostoksiin, on kukkaron nyörit tiukoilla.

Monessa perheessä voi olla samaan aikaan myös syntymäpäiviä, ristiäiset, vanhojentanssit, pikkujoulut ja muut tapahtumat, jotka jokainen lisää menoja. Useassa taloudessa tuskaillaankin, miten saada rahat riittämään?

Tällöin hyvä rahoitusmuoto puuttuvaan rahavajeeseen on joustoluotto.

Joustoluotto on joustava laina, joka elää niin sanotusti kuluttajan lainatarpeen mukana. Luotossa on saldoraja, jonka puitteissa rahaa voi nostaa käyttöön ja lainan kulut lasketaan siihen summaan, mitä lainaa on nostettu. Kerran kuukaudessa asiakas maksaa luottoa takaisin vähintään minimisumman verran ja kun luottoa maksaa, vapautuu sitä uudelleen käyttöön.

VarmaLaina.fi
Logo